SUNĂ ȘI COMANDĂ-ȚI BANNERUL!

Efectele benefice ale practicării yoga asupra creierului

31 mai, 2017 Autor: Ecaterina Beschier Sursa: csid.ro
yoga---sport-sau-metoda-eficienta-d-1712093543

STIL DE VIATA



reierul este, de departe, cel mai solicitat organ al nostru, fiind bombardat zilnic cu mesaje conştiente sau subliminale, făcând cu brio sau nu faţă stresului care ne înconjoara la tot pasul şi încercând să ne păstreze mereu în echilibru. Chiar dacă acest minunat organ al nostru este construit să reziste la un cumul foarte mare de factori de stres, există momente când are nevoie de ajutor, are nevoie de pauză, de relaxare şi de încărcarea bateriilor.

Dana Ţupa, profesor de yoga, afirmă că este deja demonstrat ştiinţific că practicarea yoga în mod regulat, cel puţin o dată pe săptămână, are capacitatea extraordinară de a îmbunătăţi sănătatea emoţională şi de scădea răspunsul creierului la factorii de stres.

Cele mai importante beneficii pentru creier ale practicării yoga

1. Creierul este inundat de oxitocină, dopamină, Gaba şi serotonină.

Aceste substanţe sunt responsabile pentru starea noastră de bine interioară, practicarea yoga având capacitatea de a creşte nivelul de oxitocină şi dopamină în corp, mai mult decât alte activităţi.

„Posturile yoga ajută cât se poate de concret la creşterea stării noastre de bine, iar un studiu efectuat la Universitatea din Boston arată că yoga este mai eficientă decât plimbatul atunci când vine vorba de creşterea nivelului Gaba (substanţă asociată scăderii anxietăţii şi inducerii a stării de bună dispoziţie), cu peste 30%”, declară profesorul de yoga.

2. Nivelul cortizonului din corp scade semnificativ.

Hormonul stresului, aşa cum este numit cortizonul, a fost asociat cu o serie de probleme de sănătate, cum ar fi depresia, creşterea în greutate, bolile cardiace sau reducerea densităţii osoase. În trecut, acest hormon era esenţial pentru supravieţuirea speciei, deoarece oamenii vânau şi erau expuşi în permanenţă pericolelor. Dacă în trecut, aceşti stimuli se refereau strict la factori fizic, în prezent cortizonul creşte din cauza factorilor emoţionali.

„Un grad ridicat al cortizonului afectează întreg organismul şi duce la o îmbătrânire rapidă. Studiile au demonstrat că yoga poate scădea semnificativ nivelul de cortizol din corp, deoarece această practică se concentrează pe relaxare, echilibru mental şi spiritual”, afirmă Dana Ţupa.

yoga2-oNGn

3. Anumite părţi ale creierului se măresc.

În urma unei  cercetări efectuate la Centrul Naţional de Medicină Alternativă şi Complementară din Statele Unite, rezultatele tomografului au relevat faptul că anumite părţi ale creierului cresc atunci când  o persoană practică yoga pentru doar două ore pe săptămână.

„S-a demonstrat ştiinţific că hipocampusul (zonă a creierului esenţială în formarea de amintiri noi şi a memoriei) şi cortexul somatosenzorial (hartă mentală a corpului) sunt mult mai dezvoltate la persoanele care practică yoga în mod regulat faţă de un alt eşantion format din persoane care nu au această practică ca şi obicei”, declară profesorul de yoga.

4. Yoga dezvoltă celulele creierului.  

Sistemul nervos central poate fi împărţit, din punct de vedere anatomic, în două părţi importante: măduva spinării (legată direct de trunchiul cerebral) şi encefalul, sau creierul aşa cum îl cunoaştem cu toţii. Encefalul controlează cele mai multe dintre funcţiile organismului: de la respiraţie, mişcare, gânduri, emoţii, bătăile inimii, la secreţii ale glandelor etc. “

„Studii americane au descoperit că, după două luni de tehnici yoga şi meditaţie, materia cenuşie din zona hipocampusului a crescut în densitate, fapt care a dus la o mai bună conştientizare, compasiune, memorie îmbuntăţită şi capacitate de asimilare a informaţiilor mult mărită, lucruri confirmate şi de către cei care au făcut parte din studiu. De asemenea, studiul respectiv a concluzionat că practica yoga integrată în stilul de viaţă creşte coeficientul de inteligenţă”, spune specialistul.

8_beneficii_reale_ale_practicarii_yoga_0

5. Yoga din perspectiva neuroştiinţei: girificarea cortexului cerebral sau abilitatea creierului de a traversa schimbări fiziologice.

Neurologii care au analizat rezultatele scanerelor RMN au constatat că yoga întăreşte creierul prin consolidarea conexiunilor dintre celulele nervoase, conform unui studiu realizat în 2012, la UCLA.

„Impactul yoga asupra neuroplasticităţii creierului demonstrează că, în rândul celor care au vechime în practica yoga, s-a constatat un mare grad de girificare corticală. Chiar dacă se credea, în ipoteză, că până la vârsta de 20 ani creierul se dezvoltă, iar de atunci încolo începe să se micşoreze, studiul a demonstrat că acest lucru poate fi contrazis şi ne putem dezvolta capacităţile creierului până la o vârstă înaintată, prin practicarea yoga”, conchide Dana Ţupa.

Comentarii