SUNĂ ȘI COMANDĂ-ȚI BANNERUL!

Încărcarea maşinelor electrice s-a scumpit, după ce românii au cumpărat mai multe automobile electrice

11 martie, 2018 Autor: Mihaela Sorocean Sursa: ziare.com Foto: publika.md

AUTO



Nu a mai rămas mult până când românii vor putea încărca gratuit maşinile electrice la staţiile din benzinării şi din preajma supermarket-urilor.

Deja un operator cunoscut din industria „benzinăriilor electrice” a anunţat că, începând cu 19 martie, va taxa acest serviciu.

Dacă strategia acestuia de business va da roade, n-ar fi exclus că şi alţi operatori din bransa să-i urmeze exemplu, cât de curând. Iar dacă aşa ceva se va întâmpla, toţi românii care au maşini electrice vor fi nevoiti să cheltuiască mai mult cu ele.

În România există deja peste 150 de spaţii dotate cu una sau mai multe staţii de încărcare a maşinilor electrice, potrivit aplicatiei PlugShare. În circa 80% dintre aceste locuri, încărcarea bateriei e gratuită. La restul staţiilor, şoferii plătesc, în medie, doar 1 leu pe kW încărcat, ceea ce înseamnă că un „plin” de electricitate ajunge să coste cel mult 35 lei pentru o maşină de clasa mică.

Avantajoase pentru client, aceste facilităţi nu-i aduc, însă, întreprinzătorului decât cheltuiala, a apreciat pentru Ziare.com Andrei Galea, reprezentant al companiei e-Charge Renovatio.

Compania Renovatio e-Charge care opereaza staţii de încărcare în întreaga ţară a anunţat încă de la începutul săptămânii că va taxa, începând cu 19 martie, încărcarea maşinilor electrice pe care din 2016 o asigură gratuit. Mai exact, compania va percepe un tarif pe minutul de încărcare şi va lansa un sistem de abonamente al caror preţ va ajunge la 220 lei. Astfel, nu doar ca „plinul” de electricitate nu va mai fi gratuit, dar el va ajunge să coste, în medie, cam cât unul de benzina sau de motorina.

„Introducerea unui tarif pentru încărcare înseamnă, de fapt, intrare în normalitate. Societatea a investit până acum în dezvoltarea a 32 de locaţii în ţară, fiecare având una sau mai multe staţii de încărcare. Avem şi 11 staţii fast-charge care costă, în medie, 30.000 de euro bucata.

Pe lângă investiţia iniţială, toate acestea necesită mentenanţă, care costa şi ea. În plus, energia electrică livrată până acum a fost plătită tot de companie.

Ştim că există pe piaţă furnizori care oferă, în continuare, alimentare gratuita a maşinilor electrice. Nu excludem nici că o parte dintre clienţii noştri să se îndrepte spre acei furnizori, în perioada imediat urmatoare. E important, însă, să înţelegem ceva. După părerea mea, la staţiile din reţea nu vii ca să stai 45 de minute şi să îţi încarci bateria maşinii pânî la 100%. Asta o poţi face la staţia de încărcare de acasă, cu costuri mai reduse.

La staţiile din reţele vii ca să stai 10-15 minute şi să încarci cu energie pentru încă vreo câteva zeci de kilometri, până la destinaţie.

În concluzie, noi mizăm pe extinderea reţelei şi nu pe servicii gratuite. Mai important este să acoperim aşa cum trebuie coridoarele de drumuri, astfel încât şoferii care au nevoie de încărcare să aibă staţii în apropiere”, a declarat pentru Ziare.com Andrei Galea, reprezentant al companiei e-Charge Renovatio.

20 dintre staţiile de încărcare ale e-Charge Renovatio sunt amplasate în parcări ale Kaufland Romania. Retailerul a anunţat, pe 7 martie, că acoperă integral cheltuielile populaţiei cu alimentarea la aceste staţii pe care le gazduieşte. Kaufland nu e însă singurul retailer care oferă astfel de servicii. Şi Mega Image gazduieste, în Bucuresti, opt puncte în care asigura alimentarea gratuită pentru maşinile electrice.

Încărcarea maşinii acasă începe cu o investiţie de câteva sute de euro

Românii care locuiesc la casă şi care vor să nu piarda timpul aşteptând ca maşina să li se încarce, la benzinărie sau în parcarea supermarketului, îşi pot cumpăra propria staţie de alimentare.

Cât i-ar costa ne-a spus Adrian Sacuiu, managing partener la compania Volt.

„O staţie de încărcare pentru acasă costă, în medie, între 600 şi 1.500 euro, în funcţie de facilităţile pe care le oferă.

Dar cu ea încarci bateria maşinii plătind circa 50 de bani pe kW, în condiţiile în care în reţelele publice – acolo unde trebuie să plăteşti – dai măcar de doua ori pe atât.

Sigur, veţi spune că mai bine te duci să îţi alimentezi maşina la o staţie care îţi permite să o faci gratuit. Nu e chiar aşa, din cauza că e incomod atât pentru posesorul maşinii, cât şi pentru ceilalţi.

Încărcarea rapidă poate dura 45 de minute, iar cea la viteza normala, câteva ore. E un timp în care trebuie să laşi maşina lângă staţia de încărcare şi să aştepţi. Nu vei vrea să faci tot timpul asta. Pe când la staţia de acasă îţi pui maşina la încărcat ca şi cum ţi-ai pune telefonul.

În plus, cei mai mulţi dintre posesorii de maşini electrice, cam 90%, sunt persoane juridice care au nu una, ci mai multe. Iar în acest caz ar fi greu să te duci cu toata flota de maşini la benzinarie”, a spus Adrian Sacuiu, managing partener la compania Volt, pentru Ziare.com.

Rămâne de văzut dacă perspectiva majorării cheltuielilor de încărcare îi va face sau nu pe români să îşi piardă interesul pentru maşinile electrice.

Anul trecut, în condiţiile majorării primei din cadrul Programului Rabla Plus la 10.000 euro, în ţara noastră s-au cumpărat cu 160% mai multe maşini electrice decât în 2016, conform Asociaţiei Producatorilor şi Importatorilor de Autoturisme (APIA).

Potrivit estimarilor Ziare.com, bazate pe date obţinute de la RAR, APIA şi DRPCIV, în România ar circula, la acest moment, aproximativ o mie de autoturisme electrice.

Comentarii